Ana Sayfa Arama Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

Trabzon’da Kokarca ile Mücadelede Tarihi Adım: Samuray Arıları Doğaya Salındı

Trabzon’da fındık zararlısı kahverengi kokarcaya karşı biyolojik mücadele kapsamında samuray arıları doğaya salındı. Hedef, temmuz ayına kadar 140 bin arı ile zararlı popülasyonunu kontrol altına almak.

Trabzon'da fındık zararlısı kahverengi

Trabzon’da, başta fındık olmak üzere tarım ürünlerine büyük zarar veren kahverengi kokarca (Halyomorpha halys) zararlısına karşı yürütülen biyolojik mücadele kapsamında önemli bir adım atıldı. Laboratuvar ortamında çoğaltılan samuray arıları (Trissolcus japonicus), fındık bahçelerine salınarak doğal dengeyi sağlama hedefine bir adım daha yaklaşıldı. Temmuz ayına kadar sayılarının 140 bine ulaşması beklenen bu faydalı böcekler, kokarca popülasyonunun kontrol altına alınmasında kilit rol oynayacak.

Biyolojik Mücadelede Yeni Dönem

İl Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından Akyazı Mahallesi’nde düzenlenen programa; İl Tarım ve Orman Müdürü İsa Kaplan, Vali Yardımcısı Ali Yılmaz, ilgili kurum amirleri ve çok sayıda üretici katıldı. Program kapsamında, laboratuvar ortamında özenle çoğaltılan samuray arıları, doğal ortamlarına bırakıldı. Bu adım, kimyasal ilaç kullanımını azaltarak doğal dengenin korunması ve sürdürülebilir tarım uygulamalarının teşvik edilmesi açısından büyük önem taşıyor.

Samuray Arısı: Mücadelenin Temel Taşı

İl Tarım ve Orman Müdürü İsa Kaplan, samuray arılarının kahverengi kokarca ile mücadeledeki kritik rolünü vurgulayarak, şu açıklamalarda bulundu: “Samuray arısı, bu mücadelenin temel taşıdır. Samuray arısı, kokarca yumurtasının içerisinde yumurtlayarak, yumurtanın çıkmasını bloke eder ve samuray arısının yumurtasını çıkarır. Bu da kokarcanın neslini sona erdirmesi anlamına geliyor. Güzel tarafı; 6’ya 1 dediğimiz dişilik oranı vardır. Her 6 yavrudan 5’i dişi oluyor ve 14 gün sonra doğum yapabilecek kapasiteye ulaşıyor. 10 kez döl verimi sağlıyor. Şu an ülkemizde bir kez döl verimi var bu kokarca için geçerli değil. Diğer ülkelerde, yerleştikleri yerlerde 2-3’e çıkıyor, bu da sıkıntılı bir dönem.”

İlaçlama ve Cezbet-Öldür Sistemi

Kaplan, biyolojik mücadelenin yanı sıra cezbet-öldür tekniğiyle de kokarcalarla mücadele ettiklerini belirtti. “3 yıldır 200 bin kışlak ilaçladık. Sonbaharda kokarcalar kış uykusunu geçirmek için kışlaklara saldırıyor ve ilkbaharda da çıkıyor. Savunmasız olduğu dönemlerde bizim ilaçlama yapmamız çok önemliydi. Belediye ekipleri bize destek oldu. Bakanımız İbrahim Yumaklı’nın dediği gibi; neslimizi korumak için pestisit kalıntısını en alt düzeye düşürmek için önemli bir sistemi uygulayacağız. Buradaki metodoloji de insanlara zarar vermeyecek, kalıntı bırakmayacak ürünleri kullanacağız. Tüm fındık bahçelerini ilaçlamak yerine 2,5 dekara 1 tane feromon tuzak gelecek şekilde cezbet-öldür dediğimiz sistemle tuzak kokarcayı çekiyor, 5 günde 1 kontrol ediyoruz ve öldürüyoruz.” ifadelerini kullandı.

1,5 Milyon Samuray Arısı Salındı

Kaplan, Türkiye genelinde bugüne kadar toplam 1,5 milyon samuray arısının doğaya salındığını açıkladı. “Temmuz ayına kadar 140 bin samuray arısı salınımı yapılmış olacak. İlimizde bu sayı 250 bine yaklaştık. Türkiye’de ise 1,5 milyon arı salınımı gerçekleşti. Yoğun olduğu bölgeleri de ilk defa bu yıl Tarım Bakanlığı olarak ilimizde kimyasal mücadeleye başladık. Yomra ilçesinde 400 dekar alanda ve Çarşıbaşı ilçesinde ilaçlama yaptık; yoğun bölgelerdeki ilaçlama çalışmalarımıza devam edeceğiz. Çiftinin mücadele azmi kokarcanın çoğalma hızını geçmediği sürece biz bu savaşı kazanmayız. Onun için bizim mücadele ettiğimiz kadar çiftçimizin de destek olması, beraber hareket etmemiz çok önemlidir.” diyerek üreticilere de önemli bir çağrıda bulundu.

Uzmanlar, bu tür biyolojik mücadele yöntemlerinin kimyasal kullanımını azaltarak hem çevreye hem de insan sağlığına katkı sağladığını, ayrıca fındık gibi önemli tarım ürünlerinin verimliliğini koruduğunu vurguluyor. Samuray arılarının doğaya salımı, bölgedeki çiftçiler tarafından da umutla karşılanıyor.