Japonya Başbakanı Sanae Takaichi, Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (IAEA) Başkanı Rafael Mariano Grossi’yi Başbakanlık konutunda kabul etti. Görüşmede, nükleer silahların yayılmasının önlenmesi ve nükleer enerjinin barışçıl kullanımı başta olmak üzere, küresel nükleer güvenlik konuları ele alındı.
Başbakan Takaichi, sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada, Grossi ile en son 2023 yılında Viyana’da düzenlenen IAEA Genel Kurulu’nda bir araya geldiklerini hatırlattı. Takaichi, “Nükleer silahların yayılmasının önlenmesi ve nükleer enerjinin barışçıl kullanımının teşvik edilmesi konularında Japonya ile IAEA arasındaki iş birliğinin güçlendirilmesini bekliyoruz” ifadelerini kullandı.
İran’ın Nükleer Programı ve IAEA’nın Rolü

Görüşmenin en kritik başlıklarından biri de İran’ın nükleer programı oldu. Başbakan Takaichi, sorunun barışçıl çözümü için IAEA’nın doğrulama rolünün önemine dikkat çekerek, “Japonya, bu süreçte ajansla yakın iş birliği içinde çalışmak istiyor” dedi. IAEA Başkanı Grossi ise, İran’ın nükleer sorununun barışçıl çözümünün önemli olduğunu belirterek, IAEA’nın bu sürece aktif katkı sağlayacağını ve Japonya ile yakın koordinasyon içinde olacağını aktardı.
Füzyon Enerjisinde İş Birliği
Görüşmede ayrıca, füzyon enerjisi ve yeni nesil nükleer reaktörlerin erken dönemde hayata geçirilmesi amacıyla Japonya ve IAEA arasındaki ortak çalışmalar hakkında görüş alışverişinde bulunulduğu kaydedildi. Taraflar, bu alandaki teknolojik gelişmelerin hızlandırılması ve enerji güvenliğine katkı sağlanması konusunda mutabık kaldı.
Başbakan Takaichi ve Grossi arasındaki bu görüşme, küresel nükleer güvenlik mimarisinde Japonya’nın oynadığı kritik rolü bir kez daha gözler önüne serdi.
